AKTUALNOŚCI
Październikowe kodowanie.
[84]Kodujemy w Turzanach
[82]Powrót do szkoły
Równocześnie z długo oczekiwanym powrotem do szkoły uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Turzanach rozpoczęli kolejny etap zajęć w ramach projektu "Buduję, koduję, programuję", realizowanego przez KPCEN w Toruniu.
Dzieci zaprzyjaźniły się z programowaniem min. dzięki grze edukacyjnej Scottie Go!
Uczniom oraz pani Mirce Lisieckiej życzenia powodzenia i sukcesów przesyła Marzenna Wierzbicka, konsultantka KPCEN TORUŃ wspierająca e-learningowo przebieg zajęć.
https://www.facebook.com/watch/?v=335833854234469
Buduję, koduję, programuję
Kolejny dzień szkoleniowy w ramach #BudujęKodujęProgramuję za nami. Dzisiaj podzieliliśmy się na 2 grupy - szkolił zespół w składzie: Magdalena Bursztyńska, Agnieszka Przybyszewska, Anna Połom-Pierzchalska, Małgorzata Pawłowska, Sylwia Gwizdała, Beata Sobczak-Kwiecińska, Marzenna Wierzbicka i Sławomir Żebrowski. Każda grupa spędziła pracowicie czas nad 4 modułami. Interesowały nas m.in. #ozoboty - ich działanie i projektowanie zadań poprzez programowanie małych robotów, a także praca nauczyciela w chmurze i korzystanie z urządzeń mobilnych do celów edukacyjnych.
https://www.facebook.com/watch/?v=118760586127515
Zakończenie szkolenia nauczycieli
[79]Kodujemy LEGO
[78]Szkolenie nauczycieli
[77]Kolejna odsłona w Gniewkówcu
[76]Kodujemy i programujemy
[75]Kolejne odsłony projektu w Gniewkówcu i Turzanach
[73]Scootie w Turzanach
[72]Turzany kodują
[71]W Jaksicach z panią Małgosią podróżujemy po krainie kod
[70]30 nowych adeptów w BKP
[67]Kolejne szkolenia dla nauczycieli
[66]Kodujemy w Sławęcinku
[65]Majowe zajęcia
[61]Projekt w Orłowie
[60]Dziękujemy za współpracę
[59]Maraton w Akademii Nauki
Tablet i Scottie to super zabawa
Zajęcia w Tupadłach
Scottie powędrował do Łabiszyna
Sławęcinek koduje
Kolejne wizyty w Akademii Nauki w Toruniu
Jak działa Scottie GO?
W świecie Scottiego
Szkoła Podstawowa nr 1 z Barcina zawitała do Torunia
Nowa trenerka wspiera w Żernikach
Góra i Turzany programują
Barcińskie kodowanie
Wir zajęć
Od czwartku w Łabiszynie ciekawie się dzieje! Projekt "Buduję, koduję, programuję" wciągnął w swój wir zajęć kolejną nauczycielkę.
Algorytmy na co dzień
Akademia Nauki w Toruniu
Zajęcia dla dzieci w Akademii Nauki w Toruniu - to był kolejny planowany krok w realizacji projektu "Buduję, koduję, programuję". Nauka i zabawa w jednym, atrakcja dla najmłodszych... i tych trochę starszych.
Korale dla królowej
Zakończenie zajęć w Łabiszynie
I edycja projektu " Buduje, koduję, programuję" dobiegła końca. Nasza podróż edukacyjna po krainie kodowania i programowania przebiegała przez stacje: Labiryntowo, Kraina Scottiego, Ozobotowo, Wspominkowo i Zajezdnia. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za zaangażowanie i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dziękujemy p. Agnieszce Przybyszewskiej z KPCN Toruń za wsparcie i zainspirowanie do dalszego działania.
Wędrówki po Łabiszynie
Kodowanie w praktyce
Zajęcia dla dzieci w Akademii Nauki w Toruniu - to był kolejny planowany krok w realizacji projektu "Buduję, koduję, programuję". Nauka i zabawa w jednym, atrakcja dla najmłodszych... i tych trochę starszych.
Początek zajęć w Orłowie i Turzanach
Kolejni uczniowie, tym razem pierwszo- i drugoklasiści ze SP w Orłowie oraz pierwszaki ze Szkoły Podstawowej w Turzanach, rozpoczęli swoją przygodę z kodowaniem i programowaniem. Poznawanie szyfrów, wędrowanie po labiryntach, kodowanie różnych dróg, poszukiwanie ukrytych skarbów to pierwsze, ale jakże ciekawe zadania. Później przyjdzie czas na poznanie sympatycznego Scottiego, sprytnych ozobotów i ciekawego Scratcha. Pierwsze efekty już są. Dzieciom i paniom Marcie Gwóźdź, Alicji Minkisiewicz i Agnieszce Matuszak-Stefaniak życzymy, aby udział w projekcie "Buduję, koduję, programuję" był inspirującym czasem zdobywania nowych umiejętności oraz satysfakcjonującym doświadczeniem. (MW) Poniżej - uczniowie podczas zajęć z kodowania w Turzanach.
Algorytmy w naszym życiu
Pierwsze zajęcia w Akademii Nauki
Nowe grupy w Jaksicach z nową trenerką
Zakończenie zajęć pierwszych grup w Jaksicach
Kolejne grupy uczniów, tym razem pierwszo- i drugoklasiści ze Szkoły Podstawowej w Jaksicach, dokonały (podczas zajęć opartych o scenariusz nr 15 w realizacji projektu „Buduję, koduję, programuję”) podsumowania i oceny nabytych przez siebie kompetencji i wiadomości. Edukacyjna podróż w rytm piosenki „Jedzie pociąg z daleka, wiele pracy nas czeka. Konduktorze łaskawy, zawieź nas do zabawy” sprawiła dzieciom i ich wychowawczyniom, Małgorzacie Karaszewskiej i Magdalenie Ławińskiej, wiele satysfakcji i przyjemności. Dzieci miały możliwość wyboru ciekawych i dostosowanych do swoich możliwości zadań. Interesująco wypowiadały się o tym, co było najciekawsze, czego nauczyły się podczas zajęć pozalekcyjnych, co najlepiej zapamiętały oraz do czego wykorzystają zdobyte informacje i umiejętności. Bardzo aktywnie w tych ostatnich, ciekawych zajęciach uczestniczyły dyrektor szkoły Bernadeta Kołodziejska i konsultantka KPCEN w Toruniu Marzenna Wierzbicka. (MW)
Uczniowie z Zespołu Szkół w Barcinie kodują
Uczniowie klasy Ib i Ic z Zespołu Szkół w Barcinie w ramach realizowanego projektu „Buduję, koduję, programuję” uczestniczyli w ostatnich zajęciach. Edukacyjna podróż od stacji "Labiryntowo" do "Zajezdni" poprzez stacje: "Kraina Scottiego", "Ozobotowo" i "Wspominkowo" pozwoliła na przypomnienie i sprawdzenie swoich umiejętności. Zajęcia przyniosły dzieciom wiele zadowolenia, a nauczycielkom Anicie Rzepce i Oldze Nowickiej oraz trenerce Marzennie Wierzbickiej dały okazję do obserwacji i oceny nabytych przez uczniów kompetencji. (MW)
KPCEN w Toruniu rozwija kompetencje cyfrowe nauczycieli
Popołudnie z Ozobotami
Kompetencje cyfrowe nauczycieli
Poranne przygotowania do 3 dnia szkolenia
2 dzień szkolenia nauczycieli w grupach 3,4,5
Szkolenie stacjonarne nauczycieli
Pani Magda działa
Ozobotowy Łabiszyn
Nauka przez zabawę
Nauka przez zabawę - kolejne zajęcia w ramach unijnego projektu "Buduję, koduję, programuję" prowadzonego przez toruński KPCEN - tym razem w Łabiszynie.
Zajęcia w Łabiszynie i Gniewkówcu
Zajęcia z minionego tygodnia w szkołach podstawowych w Łabiszynie i Gniewkówcu w ramach unijnego projektu "Buduję, koduję, programuję", realizowanego przez KPCEN w Toruniu. Uczniowie poznawali możliwości, które dają Ozoboty i gra "Scottie Go!". Zdjęcia - Agnieszka Przybyszewska i Sławomir Żebrowski.
Pracujemy z Ozobotami
Niesamowita frajda towarzyszyła zajęciom w Szkole Podstawowej nr 1 w Barcinie. W ramach projektu "Buduję, koduję, programuję" przeprowadzono zajęcia z Ozobotami - dzieci poznały tajniki kodowania i sterowania nimi. Dużą radość sprawiało śledzenie efektów własnej pracy i wpływu na zachowanie się urządzenia. Nauka może być przyjemna.
Sprzęt już w szkołach
W szkołach w regionie inowrocławskim (Nuts 3) rozpoczęły się zajęcia z uczniami w ramach naszego projektu "Buduję, koduję, programuję", finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Nauczyciele przeszkoleni w sierpniu wprowadzają dzieci z klas I-III szkoły podstawowej w tajniki algorytmiki i programowania. Każdy nauczyciel biorący udział w projekcie otrzymał tablet, a do szkół w ostatnich dniach trafiły Ozoboty i gry "Scottie Go!". Sprzęt wzbogaci bazę dydaktyczną szkół i podniesie atrakcyjność prowadzonych lekcji.
Pierwsze szkolenia nauczycieli
W dniach 27-30 sierpnia odbyły się w pięknie położonym Pałacu w Kobylnikach pierwsze szkolenia nauczycieli w ramach projektu. Wzięło w nich udział 30 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, które od września rozpoczną zajęcia z uczniami w swoich szkołach.
Migawki z konferencji inaugurującej projekt
[7]
Konferencja inaugurująca projekt
Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu 12 czerwca 2018 r. zorganizowało konferencję dla uczestników projektu „Buduję, koduję, programuję”. Spotkanie odbyło się w auli Centrum Dialogu w Toruniu. Projekt realizowany jest z dofinansowaniem unijnym – Działanie 3.2: Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020, III oś priorytetowa – Cyfrowe kompetencje społeczeństwa. Koordynatorami projektu są dyrektor KPCEN Małgorzata Trzeciak, Wacław Kozłowski, Agnieszka Przybyszewska, Marzenna Wierzbicka i Sławomir Żebrowski. Program konferencji obejmował wystąpienia koordynatorów projektu przybliżające jego ideę nauczycielom i dyrektorom szkół, które wezmą w nim udział.
Agnieszka Przybyszewska, wicedyrektor KPCEN, w Prezentacji projektu „Buduję, koduję, programuję” przedstawiła cztery moduły, z których będzie składało się szkolenie. Pierwszy – zajęcia przygotowujące do myślenia algorytmicznego, kodowania i programowania, w który zaangażowana jest Marzenna Wierzbicka. Drugi moduł składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy zapoznania się z wybranymi typami urządzeń mobilnych i programami do edukacji programistycznej. Druga część jest związana z budową i instrukcją obsługi Ozobota oraz scenariuszami zajęć z Ozobotem. Trzeci moduł bazuje na grze planszowej „Scootie Go!”: użyciu klocków funkcyjnych i aplikacji multimedialnych do rozwiązywania problemów i tworzenia algorytmów. Ostatni moduł dotyczy przykładowych konstrukcji robotów i ich uruchamiania – z wykorzystaniem klocków LEGO i JUMI. W tym module zaprezentowane też będą przykładowe elektroniczne zasoby edukacyjne, np. środowisko programowania na bazie Scratcha.
Małgorzata Trzeciak, dyrektor KPCEN w Toruniu i kierownik projektu, omówiła szczegóły Organizacji działań w projekcie „Buduję, koduję, programuję”, poinformowała o harmonogramie szkoleń i zaprezentowała planowane działania w projekcie, obejmujące: opracowanie dokumentacji szkoleniowej i scenariuszy lekcji, szkolenia stacjonarne dla nauczycieli i zapewnienie im wsparcia w trakcie pracy z uczniami, wyjazd do Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” w Toruniu, prowadzenie sieci współpracy, zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć z dziećmi oraz zarządzanie projektem.
W ostatnim wystąpieniu pt. Przykłady wykorzystania dostępnych rozwiązań w programowaniu w edukacji wczesnoszkolnej Sławomir Żebrowski, konsultant KPCEN, zaznaczył, że nauka programowania na etapie nauki wczesnoszkolnej jest odpowiedzią na potrzeby współczesności, a informatyka nie jest dziedziną hermetyczną, lecz wspiera inne sfery nauki. Zwrócił uwagę, że myślenie komputacyjne zakłada świadome i celowe wykorzystanie metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania problemów z życia codziennego. Prelegent pokazał wymagania podstawy programowej z zakresu informatyki w klasach I–III szkoły podstawowej, podkreślając, że chodzi o zainteresowanie dzieci programowaniem poprzez zastosowanie przystępnych dla nich narzędzi. Poprzez zabawę najmłodsi uczniowie poznają pojęcia liniowej kolejności, sekwencyjności, porządkowania czynności, logicznego porządku zdarzeń, algorytmu. Na koniec zaprezentował pomoce dydaktyczne w nauczaniu programowania: Ozoboty, grę „Scootie Go!” oraz robota z klocków LEGO. Pointując, zwrócił uwagę, że poprzez nauczanie programowania uczniowie nabywają nowych kompetencji społecznych, bo programowanie to praca zespołowa.
W dyskusji na zakończenie konferencji zabrał głos przedstawiciel Kuratorium Oświaty, starszy wizytator Zbigniew S. Jaguszewski, podkreślając znaczenie nauczycieli nauczania zintegrowanego w stawianiu przez uczniów pierwszych kroków w sferze informatyki, potrzebę ich kształcenia się w tym kierunku, by umieli w przystępny sposób uczyć swoich podopiecznych podstaw programowania. Zwrócił uwagę na fakt, że jakość tego pierwszego kontaktu z informatyką na etapie wczesnoszkolnym rzutuje na efektywność nauki na późniejszych etapach edukacyjnych.
Projekt „Buduję, koduję, programuję” ma na celu podniesienie kompetencji cyfrowych i medialnych, programowania i nauczania programowania wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Skierowany jest do nauczycieli szkół publicznych z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich powiatu inowrocławskiego, mogileńskiego, nakielskiego oraz żnińskiego. Realizacja projektu rozpoczęła się w czerwcu 2018 roku, a koniec został zaplanowany na 30.09.2020 r.
Projekt czas START!!!
Serdecznie witamy na stronie projektu "Buduję, koduję, programuję". Znajdziecie tu Państwo wszelkie informacje dotyczące projektu, w tym m.in. informacje o jego uczestnikach, trenerach, wydarzenia z jego realizacji oraz materiały dla uczestników. Strona będzie na bieżąco aktualizowana. Zapraszamy do lektury.
[1]